Izložba: Modra, Ljubičasta, Zelena, Žuta
Izložba Modra, Ljubičasta, Zelena, Žuta je pokušaj da se kroz različite umjetničke pozicije suočimo sa sistemskim nasiljem nad ženama. Stoljeća neprekinute borbe pokazala su svu žilavost patrijarhata, njegovu ukorijenjenost i otpornost, njegovu sposobnost transformacije kroz vrijeme i kolaboracije sa sistemima na snazi kao i odlučnost snaga koje ga održavaju i njeguju. I sam naslov izložbe upućuje na snažan no često zapostavljen proces iscjeljenja od nasilja. Ovo su faze modrice – svaka boja predstavlja drugu fazu boli, traume i oporavka. Modrice ne pričaju samo priču o udarcu – one su vizualni prikaz odgovora tijela na ozljedu, ciklus koji se mijenja iz tamnog u svijetlo kako počinje zacjeljivanje. Ova metafora odražava putovanje koje mnoge žene doživljavaju: bolan, trajan proces koji nije linearan, već uvijek u tijeku.
Ambicija izložbe je naznačiti putanje kojima će se društva morati kretati na putu konačnog raskida s režimima nasilja, dominacije i prisile. Izložba tako želi i da sugeriše ukupni cilj izlječenja, transformacije i revolucije. Ova izložba dio je duge pripovijedi o tom putovanju. Osam umjetnica, zajedno s nama, pred publiku postavlja osam ličnih obračuna s nasiljem, aspektima ovog iskustva kao zajedničkog, kao univerzalnog, a u isti mah iskustva s hiljadu lica i oblika. Iz različitih perspektiva, umjetnice odgovaraju na nasilje koje živi i preživljava i institucionalno i kapilarno u različitim oblicima, uvijek spremno da pomoli svoju ružnu glavu odnoseći još jednu od naših. Sistem koji je apsolutno gluh na naše povike: “Niti jedna više”, “Niti jedna više”, “Niti jedna više”!
U višeslojnom obračunu s ovim usudom izložba otvara nekoliko centralnih tema. Vodeća je ambivalentni status doma, porodične intime, privatnosti i njihovi mračni aspekti. Njih osvjetljuje više radova. Alma Gačanin predstavlja seriju slika pod naslovom Ničija draga, inspirisanih istraživanjem ličnog prostora i samoće kao samomoći, kao mjesta obnove i rekreacije. Žene na ovim slikama zatičemo u trenucima potpune privatnosti, same, pitome i slobodne. Zatičemo žene koje vladaju svojim tijelima i sudbinama i sugerišu ono što je moguće. Evocirajući estetiku erotske slike iz šezdesetih i sedamdesetih, aktovi suptilno suprotstavljaju pozive na emancipaciju tijela i oslobođenje vlastite želje, sjenci stvarnosti s onu stranu zidova, gdje se sloboda shvaća kao opasnost i prijetnja.
Ne dam na sebe, instalacija Saše Tatić, također dolazi iz kuće, iz intimnog prostora, ali s potpuno drugačijeg mjesta. Ponavljajući poznati manir, u jednoj rečenici, ispisanoj na LED displejima ona sažima sopstveno porodično iskustvo kao proces neželjene i nametnute obuke iz preživljavanja u situacijama nasilja. Obuke koju morate proći onda kada je ono u vašem domu, onda kada je vaš dom mjesto opasnosti.
Dva rada Jelene Fužinato također zaranjaju u intimnu dimenziju suočavanja sa sistematskim nasiljem. Portret moje bake na direktan način reaguje na vodeće ideje izložbe: liječenje, mogućnosti izlječenja i izlječenje. Na dvadeset osam slika prikazuje evoluciju kolorita krvnog podliva tokom dvadeset i jednog dana, koliko u prosjeku traje iscjeljenje modrice. Nevidljive rane, njihovo trajanje i bol, umjetnica ostavlja mašti. U Kao da se vraćam kući, Fužinato u centar stavlja lični objekat, dnevnik iz prošlosti u kojem vodi razgovor sama sa sobom. Dnevnik koji je postao alat ličnog raskida s kategorijama, disciplinom i porodičnim narativima, a onda zagubljen, pronađen je nakon šesnaest godina. Umjetnica tada otkriva da su motivi u osnovi tog iskustva i dalje neizrečeni, što zbog nedostatnosti riječi, što kao samoodbrana od redukcije značenja koje proizvodi poredak riječi. Nova inkarnacija dnevnika realizovana je u saradnji s Fondacijom Lara iz Bijeljine i rezultat je rada s najmlađim štićenicama njihove sigurne kuće. Autorica zajedno s djevojčicama ispisuje njihove dnevnike, pišući tako i svoj, ispreplićući svoju intimu s intimama drugih žena, puštajući njihovim povredama da govore, da uzmu drugačiji oblik.
Sposobnost i odgovornost da se stoji u podršci, u solidarnosti, druga je vodeća tema. Intervencija i akcija u javnom prostoru Milene Ivić pod naslovom Pisma Ireni obrađuje je direktno. Rad je poziv na opštu solidarnost s Irenom Karić, ženom koja je nakon višegodišnjeg terora, zlostavljanja i seksualnog nasilja, koji je zajedno sa svojom djecom doživjela, ubila svog supruga. Osuđena je za ubistvo i trenutno je na služenju dugogodišnje kazne, seli se iz jedne u drugu kaznionicu. Umjetnička namjera je organizirati mrežu podrške i stupiti s njom u kontakt. Na fasadi stana/galerije organizacije CRVENA istaknut je neonski natpis Draga Irena, koji se direktno obraća ulici, javnosti. Fotografija ovog natpisa u formi razglednice postaje sredstvo za zajednički uvod u dugo kolektivno pismo podrške. Posjetioci izložbe su pozvani da na razglednici napišu nekoliko riječi i izraze svoju podršku Ireni. Sve razglednice će joj nakon izložbe poštom biti poslane u zatvor.
Vez Kasje Jerlagić, koncipiran tokom više susreta (koje je vodila Davorka Turk) s grupom žena aktivnim pri Centru za zdravo starenje Novo Sarajevo u sekcijama za klasični i turski vez, pod nazivom Sve do jednom, upućuje nedvosmisleni poziv ženama na organizovani otpor. Likovno reduciran vez prati liniju crvene niti na platnu velikog formata i portretira mobilizaciju i borbe, postavljene kao masovne i intergeneracijske političke projekte koji nisu završeni. Otpor pred nama, uz znanje o otporu prije nas. Kontinuitet i budnost i snaga koju iz zajedništva možemo crpiti.
Izložba tretira i različite svakodnevne i one naoko banalne aspekte nasilja. U video radu Piñata joke Mila Panić jezgrovito sažima apsurdne aspekte sistemske indiferentnosti spram nasilja nad ženama, neuspjeh institucija, sudskog i kaznenog sistema kao i društvenu desenzibilizaciju, spektakularizaciju i trivijalizaciju nasilja. Nasilje se šalom normalizuje, ali se ujedno kroz nju najbolje otkriva njegova svakodnevna struktura i cijeli taj domen u kojem se ono dešava, ponavlja i rafinira. Na sličan način ovom temom bavi se i Adela Jušić. Sve što želim reći o nasilju na dan 20.12.2024, kroz fotografije i audio narativ tretira odnos predstava o stvarnosti i same stvarnosti. Pronađene figure mladenaca sa svadbene torte postaju ready-made fotografski modeli, a njihove fotografije velikog formata ankeri za gusti narativ o nasilju u bosanskohercegovačkoj svakodnevnici. U zvučnom djelu rada miješaju se izvještaji o različitim slučajevima nasilja nad ženama, lične opservacije, autoričin društveno-politički komentar, kao i iskaz o iskustvu bliske osobe koja je prošla kroz epizodu teškog nasilja. U ovom se postupku, ideja porodične i bračne sreće, sklada i harmonije i drugih povezanih predstava pretvaraju u svoju suprotnost, u nakazni svijet mizerije nasilja i mržnje, promičući se u, takoreći, obezglavljene koncepte.
Instalacija Lane Čmajčanin Balkan Cruelty (Balkanska okrutnost) ispituje internacionalni kontekst institucionalnog nasilja. Prethodno prikazivan u različitim izložbenim prostorima prvi se put predstavlja kao intervencija u jednom stanu. Tapeta na zidovima trpezarije na kojoj se u nizu ponavljaju ilustracije, bazirane su na popularnom grafičkom portfoliju Balkangreuel Gottfrieda Siebena iz 1905. godine namijenjenom austrougarskoj eliti. Pornografski prikazi su u službi ratne propagande u kojoj se žensko tijelo izjednačava s teritorijom koja se silom osvaja i smješta nas u kolonijalni princip, u kojem se nasilje realizira i na drugi način i drugim sredstvima.
Izložba Modra, Ljubičasta, Zelena, Žuta je i uprizorenje duha kolektiva CRVENA i našeg stalnog nastojanja da služimo i kao mjesto na kojem pojedinačne fantazije i strahovi postaju kolektivni projekti oslobađanja i emancipacije, svih žena (i cis i trans), osoba i trećih potlačenih, što je uloga koju CRVENA obavlja već petnaest godina.
Postavljajući ovu izložbu u svom (organizacijskom) domu, transformišući ga iz poluprivatnog u polujavni prostor ponovo otvaramo pitanja regulativne, disciplinarne i opresivne mehanike nasilja nad ženama, nad različitim oblicima života, i osvjetljavamo mjesta gdje se ono artikuliše kao stapanje i miješanje domena spektakularnog i skrivenog, unutrašnjeg i vanjskog, ličnog i javnog, privatnog i zajedničkog.
Modra, Ljubičasta, Zelena, Žuta
20/12/2024 – 20/01/2025
Izložba je otvorena svakim radnim danom (osim praznika)
12h–18h
Udruženje za kulturu i umjetnost CRVENA
Augusta Brauna 14/3, Sarajevo, BiHwww.crvena.ba
www.feministika.ba
@crvena_sarajevoProdukcijski tim: Andreja Dugandžić, Lala Raščić, Alma Gačanin, Haris Sahačić, Ada Hamidović, Ennis Ćehić, Danijela Dugandžić i Boriša Mraović.
Hvala: Davorka Turk, Centar za zdravo starenje Novo Sarajevo, Fondacija Lara Bijeljina, Fondacija Udružene žene Banja Luka, Spomenka Vujić.
Izložba se realizira kroz program Feministika.
@ Ajla Salkić
Izložba Modra, Ljubičasta, Zelena, Žuta, Crvena 2024. je pokušaj da se kroz različite umjetničke pozicije suočimo sa sistemskim nasiljem nad ženama. Stoljeća neprekinute borbe pokazala su svu žilavost patrijarhata, njegovu ukorijenjenost i otpornost, njegovu sposobnost transformacije kroz vrijeme i kolaboracije sa sistemima na snazi kao i odlučnost snaga koje ga održavaju i njeguju. Osam umjetnica, zajedno s nama, pred publiku postavlja osam ličnih obračuna s nasiljem, aspektima ovog iskustva kao zajedničkog, kao univerzalnog, a u isti mah iskustva s hiljadu lica i oblika. Iz različitih perspektiva, umjetnice odgovaraju na nasilje koje živi i preživljava i institucionalno i kapilarno u različitim oblicima, uvijek spremno da pomoli svoju ružnu glavu odnoseći još jednu od naših. Sistem koji je apsolutno gluh na naše povike: “Niti jedna više”, “Niti jedna više”, “Niti jedna više”!
"U današnjem svijetu sloboda pripada privilegovanima"
Devojčica broj 2 – 8 godina: Vežbe disanja
NE ratnoj ekonomiji, NE Europi rata!
Radnička prava novinarki: Svaka druga ispitanica doživjela mobing...
Pravo na rad osoba s invaliditetom, jer feminizam je - zaštititi p...
Zavod za zapošljavanje i Sram
Prekovremeni rad: Poslodavci izbjegavaju plaćanje pod izgovorom ne...
Prostor između nas: radnice u kulturi
KONTAKT
Ukoliko te već nismo kontaktirali, a želiš da daš svoj doprinos, molim te da nam pišeš na uredništvo@feministika.ba